plen

Preafaelickie odcienie kobiecego piękna

Opis zdjęcia, a w nim ważne dla nas słowa kluczoweKsiążka Prerafaelickie odcienie kobiecego piękna skierowana jest do ludzi interesujących się wiktoriańską Anglią. Autorka analizuje w niej malarstwo prerafaelitów, grupy malarzy działających w Anglii w XIX wieku. Do książki dołączona jest płyta, na której znajdują się teksty literackie i utwory muzyczne korespondujące z rozdziałami książki. Pierwszą feminą epatującą swą pięknością na kartach książki jest Lady Lilith, wedle tradycji talmudycznej pierwsza żona Adama, kobieta niepokorna, niebezpieczna uwodzicielka, która zawładnęła imaginacją Gabriela Charlesa Dantego Rossettiego. Kolejna kobieta o olśniewającej urodzie to La belle dame sans merci, istota groźna, hipnotyczna, postaciująca tajemnicze i destrukcyjne moce natury, potrafiąca oczarować mężczyznę. Oszołomiła ona Johna Williama Waterhouse’a, który stworzył, jakże odmienny od innych, malarski konterfekt bohaterki utworu Johna Keatsa. Trzecią feminą promieniującą swym władczym pięknem jest Kirke, znana zarówno z Odysei Homera, jak i płótna wspomnianego przed chwilą malarza angielskiego. W książce pojawia się również Szekspirowska Ofelia ukazana w wizualizacji malarskiej Johna Everetta Millaisa jako wodna piękność. Tuż za nią lśni swą melancholijną krasą Izabella, postać z tekstu literackiego Johna Keatsa i obrazu Williama Holmana Hunta. Z kolei Andromeda, uwieczniona w utworze The Earthly Paradise Williama Morrisa, reprezentuje w przedstawieniu malarskim Edwarda Burne-Jonesa  nagie, sensualne, uwięzione piękno. Ekstatyczną pięknością staje się Beata Beatrix z wizualizacji Gabriela Charlesa Dantego Rossettiego, pogrążona w swym śnie, zawieszona między ziemią a niebem. Niewinne piękno uosabia Maria, zaprezentowana w scenie Zwiastowania na płótnie Ecce Ancilla Domini, przywódcy Bractwa. 
Prerafaelickie odcienie kobiecego piękna
wraz z płytą Odcienie kobiecości.. Cena 35 zł.

Romantyczne fantazmaty demonicznej kobiecości

Opis zdjęcia, a w nim ważne dla nas słowa kluczoweGłównymi bohaterkami niniejszej publikacji są rusałki, czarownice, dziwożony, Goplany i upiorzyce. Rusałki wplecione w tkankę ballad odzwierciedlają nieodgadnione siły przyrody i reprezentują „śmiercionośny oddech natury”. Czarownice jawią się jako specjalistki od modelowania antyładu, wprowadzania porządku diabelskiego do ludzkiego życia. Należy zaznaczyć, że figura czarownicy szczególnie uruchamiała imaginację romantyków.  Dziwożony z kolei wpisują się w górską przestrzeń, dlatego pojawiają się w tekstach twórców romantycznych oczarowanych tradycyjną kulturą ludową Podhala. Owe demony kobiece ucieleśniają surowe i dzikie oblicze Tatr. Wodne feminy - Goplany uosabiają dwuznaczny charakter swego żywiołu. Z jednej strony są pełne uroku, a z drugiej symbolizują niebezpieczeństwo emanujące z wodnych toni. Wreszcie upiorzyce reprezentowane przez wampirzycę i strzygę obrazują niebywale groźny aspekt kobiecości, ponieważ bez skrupułów wybierają swe ofiary, aby pozbawić je życia. 

Romantyczne fantazmaty demonicznej kobiecości. Cena 25 zł.




Ciekawe linki:
KPS.PL